Notícies



L’ICM i els vaixells de la Barcelona World Race 2014/15 col·laboren en diversos projectes científics.


Foto: Miquel Alcaraz
31 Desembre 2014

Avui, 31 de desembre 2014, a les 13:00 hores, comença la tercera edició de la Barcelona World Race, la primera i única regata de volta al món a vela sense escales i amb dos tripulants per vaixell, que és a la vegada un repte esportiu i una aventura oceànica amb fins també científics.

En aquesta edició, la Fundació Navegació Oceànica Barcelona (FNOB), organitzadora de l’esdeveniment, i l’Institut de Ciències del Mar (ICM-CSIC), tornen a col·laborar, coordinats per la COI-UNESCO, per a recollir dades científiques úniques durant el recorregut d’aproximadament unes 23.000 milles nàutiques. I és que els vaixells recorreran una circumnavegació de Barcelona a Barcelona, deixant els caps de Bona Esperança (Sud-àfrica), Leeuwin (Austàlia) i Hornos (Xile) per babord (l'esquerra) i l'Antàrtida per estribord (la dreta). En tres mesos, els navegants passaran per 12 zones climàtiques i tres oceans, a més del Mar Mediterrani. La seva arribada està prevista a la fi de març de 2015.

La col·laboració amb l’ICM i aquesta regata va començar fa quatre anys, quan es va poder organitzar que el vaixell Fòrum Marítim Català portés un sensor de salinitat i temperatura, i una antena per a transmetre les dades via satel·lit al nostre centre de recerca durant el seu recorregut. Enguany, tots vaixell estaran implicats i treballaran per ajudar a desenvolupar quatre projectes científics en col·laboració amb l’ICM i altres institucions de recerca.

Projectes 2014-2015 

1) Mesurament de la salinitat i la temperatura de l'oceà
Implicats: IMOCA 60 One Planet One Ocean, Institut de Ciències del Mar (ICM) i Fundació Navegació Oceànica Barcelona (FNOB)

Consisteix en l’enregistrament de la salinitat i temperatura de l'aigua superficial del mar al llarg de tot el recorregut del vaixell, tal com es va fer amb el Fòrum Marítim Català en l’edició del 2010-2011. Com en aquella ocasió, les dades també es transmetran per satèl·lit i permetran calibrar sensors remots i models, especialment en zones de les quals es tenen poques dades, per estar molt allunyades de les rutes de navegació. Amb aquesta nova edició, a més, es podrà comparar amb la situació d’ara fa 4 anys. Liderat per Jordi Salat, oceanògraf de l’ICM.

2) Mesurament de la concentració de microplàstics:
Implicats: IMOCA 60 One Planet One Ocean, Institut Químic de Sarrià (IQS), Institut de Ciències del Mar (ICM) i Fundació Navegació Oceànica Barcelona (FNOB)

Els microplàstics són partícules que tenen un efecte molt negatiu sobre el cicle biològic de moltes espècies que les ingereixen, i precisen d'uns detectors especials per ser localitzades. El vaixell incorporarà un d'aquests dispositius per al mesurament del nivell de microplàstics en l'aigua del mar. L'equip està format per un sistema de filtres i provetes que recullen i mesuren les partícules, obtenint-ne unes dades que després s'envien per satèl·lit. Liderat per l'enginyer químic Salvador Borrós, de l'IQS, aquest projecte tindrà un important vessant educatiu entorn de la sensibilització mediambiental.

3) Projecte Citclops   
Implicats: tots els IMOCA 60 participants en la Barcelona World Race 2014/15,  Institut de Ciències del Mar (ICM), Barcelona Digital Centre Tecnològico (BDigital) i Fundació Navegació Oceànica Barcelona (FNOB)

El Projecte Citclops (Citizen’s Observatory for Coast and Ocean Optical Monitoring) del 7è Programa Marc de la Comissió Europea es basa en el mesurament òptic de la transparència, el color i la fluorescència de la superfície de l'aigua del mar per determinar-ne la qualitat i, sobretot, els efectes sobre el plàncton.
Les càmeres dels vaixells fotografiaran i registraran aquestes dades en zones de les quals es té poca informació. Responsable ICM del projecte, Jaume Piera.

4) Balises Argo          
A més, tots els vaixells participants també col·laboraran amb el projecte de llançament de balises Argo, amb la implicació del Centre de Coordinació d'Observació dels Oceans JCOMMOPS, el COI-UNESCO i Fundació Navegació Oceànica Barcelona (FNOB). Durant la regata, els patrons tindran la missió de deixar anar unes balises de recollida de dades (Argo) en determinats punts del recorregut. Aquestes balises es mantindran actives durant almenys 3 anys, fent un descens fins a 2000 m de fondària cada 10 dies i tornant a superfície per transmetre el perfil de temperatura i salinitat de la capa oceànica fins a aquesta fondària,. Aquesta informació serà analitzada per les xarxes internacionals de recerca oceànica. En l’actualitat hi ha unes 3000 balises ARGO actives repartides per tot l’Oceà, que estan donant una informació molt completa i valuosa. Responsable ICM implicat, Jordi Salat.
 

Més informació sobre la regata: www.barcelonaworldrace.org

Foto: Entrega per part de l’Alcalde de Barcelona, d’una balisa ARGO i 3 pósters, guanyadors en la 2nd Interational Ocean Research Conference de Barcelona, als tripulants del vaixell One Planet One Ocean (16/12/2014). D’esquerra a dreta: Sixte Cambra (director del Port de Barcelona), Xavier Trias (alcalde de Barcelona), Dídac Costa i Aleix Gelabert (tripulants del vaixell) sostenint la balisa Argo, Jorge Luís Valdés (director de Ciencies Oceàniques de la Comissió Oceanogràfica Intergovernamental UNESCO) i Maite Fandos (regidora de l’Ajuntament de Barcelona)