A l’”A Fons” d’aquest mes d’abril parlem de “The Blue and Us”, una exposició col·lectiva que convida a la ciutadania a repensar la seva relació amb la recerca i el mar.
Durant la UN Ocean Decade Conference celebrada el passat mes d’abril a Barcelona, l'Institut de Ciències del Mar (ICM-CSIC) va organitzar The Blue and Us, una exposició col·lectiva d’art i ciència que vol explorar la nostra relació amb l'oceà a través de diferents llenguatges artístics.
Les obres, creades per artistes independents i entitats vinculades amb l'ICM, mostraven diferents aproximacions a la temàtica oceànica i van sorprendre el públic que va visitar el centre de durant la setmana de la conferència. En un context com l’actual, que requereix contundència per enfrontar els reptes presents i futurs, la transdisciplinarietat permet crear noves narratives i arribar a nous públics, generant impacte i diàlegs alternatius.
L'exposició, comissariada per Elisabetta Broglio i Vanessa Balagué, del grup d’Art i Ciència de l’ICM, és la primera organitzada en el marc de la línia Art and Sea for Social Change de l’ICM, vinculada al programa Barcelona Mar de Ciència. La iniciativa busca canviar la relació de la ciutadania amb la recerca i el mar i englobarà una sèrie d’activitats dirigides a implicar els diferents agents socials de l’àmbit local i internacional, evidenciant d’aquesta manera l’aposta ferma del centre amb el compromís social.
Artistes i institucions convidades
Entre els artistes participants es troba el geòleg i fotògraf Xavi Bou, que ha començat el projecte Planctografies en col·laboració amb les investigadores Magda Vila i Albert Calbet. Aquest projecte emergeix com una extensió del seu treball anterior Ornitografies, on l'artista va explorar el vol dels ocells durant nou anys. Després de reconèixer els patrons fascinants dels moviments d'altres grups d'animals, l’artista amplia ara la seva recerca fins els microbis del plàncton marí, on donada l'escala microscòpica d'aquests éssers, el fotògraf ha hagut d'emprar mètodes de gravació diferents dels utilitzats anteriorment.
D’altra banda, l’artista visual Anna Rierola ens presenta el projecte Aura Marium et Oceani, que desenvolupa en col·laboració amb els investigadors Marco Talone i Eva Flo. Aquest projecte és una al·legoria del poder de l’oceà que destaca la seva importància biològica, ecològica i espiritual. A partir de la recerca d'imatges de satèl·lit utilitzades a Ocean Color presenta cada mar i oceà com a components interconnectats d’un sol cos d’aigua, d’una unitat oceànica global amb identitat pròpia, per alertar-nos del perill que comporta pel clima i els ecosistemes del planeta tenir una visió fragmentada. Fent servir la idea del color com a llenguatge, l’artista fa un recerca de passatges evocadors de la literatura universal, creant una sèrie de pantones on les paraules dialoguen amb les imatges que han estat irradiades i modelades pel mar en diferents punts geogràfics i temporals, unint observació científica i inspiració literària.
A part, formaven part de The Blue and Us altres artistes i institucions convidades, com és el cas de la Paola Idrontino amb White Coral. L’escultura tèxtil d’aquesta dissenyadora de vestuari, artista tèxtil i visual, retrata el blanqueig del corall provocat pel canvi climàtic. Feta totalment a mà amb una gran varietat de teixits, la majoria dels quals són reciclats, forma part d’una sèrie de criatures antropomòrfiques vestides a partir de la inspiració marina que qüestionen la relació entre els éssers humans i la naturalesa.
Una de les institucions convidades era QUO ARTIS, una fundació dedicada a fomentar els vincles entre els àmbits de l'art, la ciència, la tecnologia i l'ecologia. La fundació va proporcionar dues obres artístiques: The Hidden Nomad that Nourishes Us -un vídeo-escultura de l’artista visual suïssa Katja Loher formada per un vídeo dins d'una peça de vidre bufat a mà on es crea un diàleg entre coreògrafs de dansa i imatges microscòpiques de plàncton-, i Aquatocene / Subaquatic Quest for Serenity –una peça audiovisual de Robertina Šebjanič que explora el fenomen de la contaminació acústica submarina creada per la humanitat a l’oceà-.
Finalment, l’oenagé Good Karma Projects va presentar quatre fotografies de l’exposició MED2050: Més peixos que plàstics al mar, on l’acció ambiental, la investigació científica i la consciència social s’uneixen a través de les històries inspiradores que hi ha darrere dels projectes que lluiten per fer front als principals reptes ambientals del Mediterrani.