Notícies | 20 Setembre 2019

El buc oceanogràfic García del Cid del CSIC compleix 40 anys

Share

Va salpar per primer cop l’any 1979. El buc Oceanogràfic García del Cid del CSIC compleix 40 anys en actiu. Per celebrar-ho, s'ha organitzat un acte a bord del vaixell, avui, al Moll d'Espanya, al port de Barcelona, on està atracat.

El buc oceanogràfic García del Cid del CSIC compleix 40 anys

Va salpar per primer cop l’any 1979. El buc Oceanogràfic García del Cid del CSIC compleix 40 anys en actiu. Per celebrar-ho, s'ha organitzat un acte a bord del vaixell, avui, al Moll d'Espanya, al port de Barcelona, on està atracat.

El (B/O) García del Cid és un vaixell d'investigació oceanogràfica multipropòsit amb capacitat regional. Botat en 1979, va ser dissenyat per a la investigació de recursos pesquers. Així doncs, tenia algunes peculiaritats com un laboratori en coberta. Al llarg dels anys ha estat reformat i adaptat, per incorporar noves tecnologies i instrumentació per a la investigació marina en diversos camps, com l'oceanografia física, les pesqueries, la biologia marina, la geologia i la geofísica marina.

El vaixell està integrat dins de la Infraestructura Científic Tècnica Singular (ICTS-FLOTA), finançada pel Ministeri de Ciència Innovació i Universitats i composta per 10 vaixells oceanogràfics de diferents característiques i grandària.
Classificat dins de la flota oceanogràfica com a "vaixell regional", té una eslora de 37,20 metres i una autonomia de 5700 milles o 12 dies. Actualment, la tripulació del B / O García del Cid està composta per catorze persones, i té capacitat per allotjar fins a 12 científics i tècnics durant el desenvolupament de les campanyes d'investigació.

El García del Cid, que pertany al CSIC, té la seva base a Barcelona i el seu manteniment anual habitualment es realitza a Vigo. La Unitat de Tecnologia Marina (UTM) del CSIC és la responsable de la gestió integral del vaixell, així com del manteniment de l'equipament científic i aporta el personal tècnic per a la realització de les campanyes oceanogràfiques.

Aquest any el vaixell ha realitzat campanyes de recerca en l'àmbit de l'oceanografia per a projectes del Pla Estatal d'R+D+I, ha col·laborat amb la Universitat en la realització de pràctiques d'estudiants de Grau i amb el sector públic-privat en la realització d'estudis ambientals i la verificació d'equips.

Entre les últimes campanyes que s'han realitzat amb el García del Cid, es poden destacar les dels projectes del ICM-CSIC BIOGAPS, per estudiar els factors químics, ecofisiològics i ambientals que governen la producció i reciclatge de volàtils traça en l'aigua de mar, i la seva influència en el medi ambient, a la Mediterrània; el projecte RESNEP, que estudia les reserves marines d'interès pesquer com a eina de gestió per recuperar pesqueries; i el projecte de la UB UNIBARNA, una campanya de formació per introduir els estudiants en les metodologies utilitzades en les campanyes oceanogràfiques i familiaritzar-los amb els vaixells oceanogràfics.