A través d’aquest ‘A Fons’, l’ICM.CSIC vol mostrar el seu posicionament en referència a la reducció d’hores lectives de les assignatures de ciències al batxillerat.

L’Institut de Ciències del Mar (ICM-CSIC), un centre d’excel·lència en recerca marina, vol mostrar la seva profunda preocupació davant la decisió del Ministerio de Educación, Formación Profesional y Deportes i del Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya de reduir l’horari lectiu de les assignatures de Biologia, Geologia, Física i Química al batxillerat, així com de reduir el pes acadèmic del treball de recerca.
El canvi climàtic i els impactes que en deriven són el repte de caràcter global més important que les societats humanes han afrontat mai. Encarar aquest repte exigeix una transformació profunda dels actuals models energètics i productius i un compromís mundial al més alt nivell, tal i com s’escriu al Pla Integral d’Energia i Clima de Catalunya 2030 (PINNECAT). Aquesta transformació només és possible amb una elevada consciència ciutadana dels fenòmens físics, geològics i biològics, i només és possible amb una formació al més alt nivell dels estudiants que esdevindran les investigadores i investigadors del futur.
Per aquest motiu, la fusió d’assignatures, que implica una greu disminució horària i la reducció del pes del treball de recerca, és absolutament contradictòria amb les necessitats actuals, en un temps de crisi climàtica, on la cultura científica és més important que mai.
Des de l’ICM-CSIC vetllem per construir el futur que volem per al nostre oceà per mitjà de la recerca d’excel·lència i la col·laboració entre diferents actors socials, amb el coneixement sobre el mar com a element de cohesió vertebrador d’una relació més harmònica entre la humanitat i l’oceà. A més, estem fortament compromesos amb la comunitat educativa, impulsant la creació i desenvolupament de xarxes d’escoles blaves regionals, nacionals i europees.
Davant la crisi climàtica que encarem necessitem la màxima cultura científica i oceànica. I per tant és essencial assegurar que els coneixements científics arriben a l’alumnat i a la ciutadania, futurs líders i actors del canvi necessari. Els reptes mediambientals actuals només podran encarar-se garantint una bona base de coneixement científic.
Per això, exigim al Ministerio de Educación i al Departament d’Ensenyament la rectificació immediata d’aquesta decisió, totalment mancada de fonament, i no consensuada ni amb representants de la comunitat científica ni amb els educadors, i demanem al Departament d’Ensenyament que es mantingui fidel als compromisos adquirits amb el PINNECAT.
A més, fem crida a altres entitats científiques a sumar-se a aquesta petició.