Notícies | 05 Desembre 2023

Les onades de calor marines deixen el 80% del corall del nord-oest del Mediterrani en un estat molt delicat

Share

Són dades d’un estudi amb participació de l’ICM-CSIC publicat recentment a la revista Global Change Biology.

Les gorgònies proporcionen hàbitats complexos essencials per a una gran diversitat de fauna associada / ICM-CSIC.
Les gorgònies proporcionen hàbitats complexos essencials per a una gran diversitat de fauna associada / ICM-CSIC.

Un nou estudi en què ha participat l’Institut de Ciències del Mar (ICM-CSIC) ha revelat que el 80% del coral·ligen del Parc Nacional de les Calanques, a Marsella (França), es troba en un estat de conservació molt delicat per culpa de l’onada de calor excepcional registrada al nord-oest del Mediterrani durant l’estiu del 2022, que va afectar especialment els organismes que viuen per sobre dels 30 metres de fondària. 

En concret, els resultats del treball, publicat recentment a la prestigiosa revista Global Change Biology, mostren un impacte sense precedents sobre les poblacions de dos espècies de corall molt importants des del punt de vista ecològic: la gorgònia vermella (Paramuricea clavata) i el corall vermell (Corallium rubrum), que proporcionen hàbitats complexos essencials per a una gran diversitat de fauna associada.

Per a l’elaboració de l’estudi, l’equip va realitzar censos en 148 poblacions situades entre els 0 i els 40 metres de fondària. Gràcies a això van poder veure que el 80% de les colònies analitzades mostraven signes de mortalitat, especialment per sobre dels 30 metres de fondària en el cas d’ambdues espècies.

“Això es deu principalment al canvi climàtic, que està provocant un augment significatiu de la freqüència, l’extensió i la intensitat de les onades de calor marines. Es tracta, tant de períodes anormalment prolongats de temperatures càlides de l’aigua, com d’altres més curts en què es registren temperatures extremadament elevades”, explica Tristan Estaque de Septentrion Environment, que ha liderat l’estudi.

L’onada de calor del 2022

Durant l’estiu pasado, a la zona de la Mediterrània nord-occidental es va registrar una de les onades de calor més severes des que es tenen dades satelitals de la temperatura de la superfície de l’aigua marina, ara fa uns 40 anys. Aquesta onada de calor es va perllongar de juny a setembre, i en alguns punts es van assolir temperatures d’entre 3 i 5 graus superiors a les normals. Per exemple, en algunes zones de les costes francesa i balear es va arribar als 30 graus a la superfície. 

A més, segons l’estudi, al Parc Nacional de les Calanques es van assolir temperatures record no només a la superfície, sinó també a major profunditat. Així, per exemple, es va arribar als 27,4 graus a 20 metres de fondària, la xifra més alta a les Calanques en les últimes dues dècades. Aquestes condicions de temperatura van afectar, a part de les dues espècies de corall estudiades, altres organismes com esponges, mol·luscs, altres invertebrats i, fins i tot, algues calcàries. 

“Es tracta d’espècies bentòniques que contribueixen a la formació de l’hàbitat del coral·ligen, un dels més emblemàtics i diversos de la Mediterrània”, apunta l’investigador de l’ICM-CSIC Joaquim Garrabou, que també ha participat en aquest estudi que és el primer que avalua l’impacte de l’excepcional onada de calor marina del 2022.

L’elaboració del treball s’emmarca en les activitats de la xarxa T-MEDNet, coordinada des de l’ICM-CSIC amb l’objectiu de fer un seguiment dels efectes del canvi climàtic sobre els ecosistemes costaners de la Mediterrània. Actualment, hi participen més de 50 equips de recerca i gestió d’àrees marines protegides d’11 països mediterranis . 

A part del seguiment de l’estat dels ecosistemes, aquesta xarxa promou, des de fa més de 20 anys, l’adquisició de sèries de temperatura fins als 40 metres de fondària. Així, per exemple, s’ha pogut detectar que durant el 2022 es va batre un rècord pel que fa al nombre de dies amb temperatures superiors a 25 graus en diferents fondàries. Segons l’equip científic, “aquesta és una situació especialment crítica”, ja que aquesta temperatura és la màxima que poden suportar les espècies del corall estudiades.

Pel que fa a la recuperació dels organismes, les autores i autors del treball alerten que és “extremadament difícil” tenint en compte l’alt nivell d’impacte i la baixa dinàmica poblacional de les especies impactades. En aquest sentit, avancen “probablement l’episodi de mortalitat observat el 2022 portarà al col·lapse de les poblacions més someres i podria reubicar el límit superior de distribució dels 10 als 30 metres de profunditat”. 

“L’episodi de mortalitat del 2022 és una nova i dramàtica evidència del procés d’acceleració dels efectes del canvi climàtic a la Mediterrània i a l’oceà en general. Aquest procés ens està deixant nous escenaris amb hàbitats marins que s’estan transformant ràpidament”, conclou l’equip científic, que davant aquesta situació fa una crida a l’acció decidida per amortir i revertir els efectes del canvi climàtic.