Notícies | 08 Juny 2022

Més de 250 alumnes recorren els carrers de la Barceloneta convertits en corrents marins en el “Dia Mundial dels Oceans”

Share

L’activitat buscava apropar l’oceà a l’alumnat per tal de conscienciar-lo de l’estreta relació que existeix entre les persones i els ecosistemes marins.

Cada grup ha fet tres parades, a cadascuna de les quals ha realitzat un taller per aprofundir en el coneixement de l’oceà / Yaiza Castillo (ICM-CSIC).
Cada grup ha fet tres parades, a cadascuna de les quals ha realitzat un taller per aprofundir en el coneixement de l’oceà / Yaiza Castillo (ICM-CSIC).

Més de 250 alumnes de diverses escoles de la Barceloneta han recorregut avui, “Dia Mundial dels Oceans”, els carrers del barri, convertits en corrents marines gràcies a l’esforç de diferents entitats del sector social i cultural, entre elles l’Institut de Ciències del Mar (ICM-CSIC) de Barcelona, amb una llarga trajectòria en la realització d’aquest tipus d’activitats.

L’activitat, titulada “Oceà Barceloneta” buscava apropar l’oceà a l’alumnat de primària i secundària per tal de conscienciar-lo de l’estreta relació que existeix entre les persones i els ecosistemes marins. I és que, aquests últims ocupen més de dos terços de la superfície total del planeta i, entre moltes altres coses, regulen el clima que fa possible la vida a la Terra tal com la coneixem avui.

“La gimcana “Oceà Barceloneta” transforma el barri en l’oceà global. Per a nosaltres és una metàfora molt enriquidora que permet reforçar la idea que hi ha un únic oceà i que l’acció de totes i tots és molt important per a conservar-lo”, asseguren les organitzadores de l’activitat.

Durant tot el matí, l’alumnat de les escoles Mediterrània i Alexandre Galí, així com dels instituts Voramar, El Joncar i l’INS Joan Salvat Papasseit, ha passejat pels carrers de la Barceloneta fins a convergir a la plaça del mercat, on ha realitzat una sèrie d’activitats finals per visualitzar el funcionament de l’oceà global que, al cap i a la fi, és també el del planeta.

D’aquesta manera, els alumnes han pogut conèixer, des d’una perspectiva experimental, relacional i global, alguns dels molt diversos aspectes que fan que l’oceà sigui tan important per al planeta i per a les persones. Les proves a superar durant aquesta gimcana incloïen nombrosos tallers, experiments i jocs.

Entre les entitats participants hi ha l’associació Mar de Ciència, l’empresa de serveis ambientals Anel·lides, el Club Patí Vela, la plataforma de ciència ciutadana Observadores del Mar, l’associació Catsharks, el Centre de la Platja, el Projecte PlànctON, la FECDAS, el CIB i les associacions Barceloneta Proa a la Mar, i Cap A Mar.

Un recorregut per l’oceà global

Cadascun dels 13 grups (10 de 1r d’ESO i 3 de 4t de primària) participants ha recorregut els carrers de la Barceloneta com si navegués per un corrent diferent. En total, cada grup ha fet tres parades, a cadascuna de les quals ha realitzat un taller per aprofundir en el coneixement de l’oceà.

Per cada prova superada amb èxit s’ha adjudicat als grups un testimoni d’aigua que han hagut de conservar fins a la gran activitat final, que ha tingut lloc a la plaça del Mercat de la Barceloneta.

Durant aquesta, els diferents grups han participat en el joc “de Terra o de Mar” i s’han anunciat les guanyadores i guanyadors del concurs de fotos llençat a través d’Instagram amb el hashtag #oceabarceloneta, en el que s’han premiat les millors fotografies i el millor lema per a la gimcana.

Finalment, una maqueta del gran cinturó de circulació oceànica, que s’ha omplert amb els testimonis d’aigua que ha portat cada grup, s’ha posat en marxa simulant aquest sistema anàleg al sistema circulatori de l’ésser humà que permet la vida a la Terra.