Notícies | 30 Juliol 2024

Trencar barreres: El lideratge de les dones en les disciplines STEM continua sent un repte

Share

Malgrat els avenços, la igualtat de gènere en el lideratge en les disciplines STEM continua sent inassolible.

Segons dades del Fòrum Econòmic Mundial, trigarem 134 anys a aconseguir la paritat de gènere total / Pixabay.
Segons dades del Fòrum Econòmic Mundial, trigarem 134 anys a aconseguir la paritat de gènere total / Pixabay.

Cap país del món ha assolit encara la igualtat de gènere. Segons l'últim Índex Global sobre la Bretxa de Gènere del Fòrum Econòmic Mundial (2024), aquesta és avui dia del 68,5%, amb Islàndia liderant el camí en tancar el 93,5% de la seva bretxa de gènere i Espanya en el desè lloc, amb una bretxa del 79,7%. Aquestes xifres posen sobre la taula que, malgrat els avenços, trigarem 134 anys a aconseguir la paritat de gènere total, clarament més enllà de l'objectiu d'aconseguir-la en 2030 establert pels Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS).

Una mirada en més detall de les disciplines STEM (Ciència, Tecnologia, Enginyeria i Matemàtiques) revela una marcada sobrerepresentació de les dones. Segons dades de LinkedIn citades en l'informe, les dones constitueixen només el 28,2% de la força laboral en STEM en comparació amb el 47,3% en sectors no STEM. Aquesta segregació horitzontal indica que les dones s'incorporen en un menor percentatge als àmbits de les STEM. A més, el fenomen de "leaky pipeline", en català "fuites en la canonada", on les dones es queden fora de la carrera professional abans d'aconseguir posicions de lideratge – és més pronunciat en les STEM que en àmbits no STEM. Mentre que les dones constitueixen més de la meitat de les persones treballant en àmbits no STEM, només representen un terç en les STEM. Aquesta bretxa empitjora en nivells superiors, amb les dones representant una quarta part dels lideratges fora de les STEM, però solo poc més d'una desena part en posicions de lideratge en STEM.

Aquests desequilibris són tant una causa com una conseqüència de la falta de models a seguir en disciplines específiques, àrees de recerca i posicions de lideratge. La segregació ocupacional alimenta la segregació acadèmica, creant un cicle viciós que reforça les disparitats de gènere. Estudis recents, com els de Profeta (2020), suggereixen que la segregació acadèmica no sols resulta de les preferències de les estudiants, sinó de biaixos sistèmics que empenyen a les nenes cap a les humanitats. Influències de docents, els tipus de proves utilitzades a les escoles, juntament amb la falta de models a seguir i les seves famílies, allunyen a les nenes de les STEM. Estereotípicament, la imatge d'"una persona científica' continua sent masculina.

Les dones que aposten per carreres en STEM enfronten nombroses barreres i desigualtats. Els biaixos de gènere estan profundament arrelats en les cultures organitzacionals, influint en les pràctiques i valors. Una cultura de treball masculinitzada, caracteritzada pels estereotips de gènere prevalents i dobles estàndards, dificulta encara més el progrés de les dones. Els biaixos inconscients condueixen a judicis injustos, limitant l'accés de les dones a posicions de lideratge i als recursos, així com a una distribució equitativa de tasques. Les dones sovint acaben realitzant la majoria de l'"academic housekeeping" – tasques voluntàries de gestió i suport institucional – que les parteixin del seu avenç professional. A més, aquests entorns poden ser hostils, competitius i cecs a la violència de gènere i l'assetjament sexual.

El progrés professional en les STEM sovint es basa en un model idealitzat de dedicació absoluta, ignorant la realitat que moltes dones enfronten d'interrupcions en la seva carrera i reducció del temps de treball a causa de responsabilitats familiars, un fenomen conegut com el "mur maternal". Aquesta imatge idealitzada del 'científic despreocupat' contrasta fortament amb la feminització dels problemes de conciliació, que tenen efectes devastadors en les carreres de moltes dones.

La combinació de barreres visibles i invisibles impedeix que les dones participin plenament, influeixin i liderin en els camps STEM. Les condicions descoratjadores i els obstacles sistèmics han portat a moltes dones a "automarginar-se" o sentir que no pertanyen a carreres científiques i posicions de lideratge, un sentiment sovint reforçat per la síndrome de la impostora.

Malgrat els desafiaments persistents, la presència de dones líders en STEM és crucial per a desafiar els estereotips i proporcionar models a seguir. No obstant això, tenir models positius a seguir, per si sol, no és suficient per a inspirar a una nova generació de nenes i joves en STEM. És essencial una transformació estructural del sistema científic i les organitzacions de recerca per a revertir la carrera d'obstacles que enfronten moltes dones. L'èxit en aquesta àrea depèn no sols de la determinació individual sinó també de la disponibilitat de recursos i oportunitats a les organitzacions.

Per a abordar aquests problemes, es necessiten esforços integrals per a transformar les cultures i pràctiques organitzacionals, creant un entorn de treball igualitari i divers. L'Institut de Ciències de la Mar (ICM) està compromès amb aquesta transformació. El seu Pla d'Igualtat de Gènere serveix com a marc d'acció i full de ruta per a generar un canvi cultural dins de l'organització. El ICM reconeix que la igualtat de gènere en el lideratge i la presa de decisions implica no sols assegurar una representació equitativa de dones i homes en posicions institucionals, sinó també crear condicions que permetin el ple desenvolupament professional i lideratge de les dones.

Assolir la igualtat de gènere en el lideratge de les STEM requereix un esforç concertat per a desmantellar les barreres sistèmiques, desafiar els biaixos arrelats i fomentar una cultura inclusiva que doni suport a les carreres de les dones des de posicions d'entrada fins a l'alta direcció. Només a través d'una acció sostinguda i comprensiva podem esperar trencar l'obstinat "sostre de vidre" i aconseguir una veritable paritat de gènere en els camps STEM.