Quatre dies d’activitats que han sumat més de 400 visitants entre escoles i ciutadania, i que han ampliat els llenguatges per explicar la ciència.
L’Institut de Ciències del Mar (ICM-CSIC) va celebrar la setmana passada una nova edició de les seves jornades de portes obertes, quatre dies consecutius d’activitats que van combinar divulgació científica, participació ciutadana i una proposta artística innovadora. En total, més de 400 persones —entre alumnat d’ESO i Batxillerat, docents i públic general— van visitar el centre, que reafirma així el seu compromís amb obrir la recerca marina a tota la societat.
De dimecres a divendres, l’ICM va acollir prop de 240 estudiants procedents d’una desena de centres educatius de Barcelona i altres municipis catalans. Les escoles participants incloïen tant centres públics com concertats, així com instituts d’alta complexitat i escoles blaves, reforçant l’aposta del centre per una divulgació diversa i inclusiva. Tot i que l’organització de les jornades anava a càrrec de l’ICM, les activitats programades van comptar també amb la participació de l’Institut de Biologia Evolutiva (IBE) i la Unitat de Tecnologia Marina (UTM), oferint als grups una mirada més àmplia sobre la recerca i la feina del personal científic i tècnic.
Les activitats educatives van oferir una immersió en diferents àmbits de l’oceanografia i de la biologia marina: des de l’observació d’organismes i mostres reals fins a la interpretació de dades ambientals que s’obtenen des de vaixells oceanogràfics i zones remotes com l’Antàrtida. L’alumnat també va poder visitar espais singulars de l’Institut, com la zona d’aquaris, laboratoris especialitzats i instal·lacions de suport a la recerca marina. La participació del personal investigador i tècnic de l’ICM, així com de centres col·laboradors, va permetre oferir una experiència directa i pràctica sobre com es genera i s’analitza el coneixement científic.
Aquest format ha consolidat el programa educatiu de les portes obertes com una oportunitat perquè els centres disposin d’un accés privilegiat a la recerca, reforçant l’interès científic de l’alumnat i establint ponts entre el món acadèmic i l’educatiu. Enguany, a més, l’ICM ha reforçat el seu compromís de fer aquestes jornades més accessibles i representatives, incorporant criteris d’inclusivitat tant en la participació dels centres com en el disseny de les activitats.
Dissabte, l’Institut va obrir de nou les portes, aquest cop al públic general, en una jornada que va transformar els passadissos i laboratoris del centre en un espai visitable a través d’un circuit lliure. Les persones assistents van poder descobrir les col·leccions biològiques de referència de l’ICM, els estudis sobre sísmica marina, la instrumentació que es fa servir per a estudiar les masses d’aigua, el servei de microscòpia electrònica, l’impacte de la pesca o la recerca que es desenvolupa en la zona d’aquaris i cambres experimentals. L’objectiu principal era donar a conèixer quines línies de recerca es duen a terme al centre i oferir un espai de contacte directe amb la comunitat científica.
Una de les principals novetats d’aquesta edició va ser la incorporació de l’art com a llenguatge complementari per apropar la ciència a la ciutadania. En el marc del programa Barcelona Mar de Ciència, la jornada va acollir l’estrena d’ABISME, una peça de dansa de la Companyia Miquel Barcelona i inspirada en línies de recerca de l’Institut. Concebuda per a investigar la intersecció entre la dansa contemporània i les ciències marines, ABISME va explorar com les dinàmiques de l’oceà poden inspirar noves formes de moviment i com les eines pròpies de la dansa poden contribuir a la transmissió del coneixement científic. En acabar l’espectacle, amb música en directe d’Oriol Mula Forner i vestuari de Paola Idrontino es va generar un espai de diàleg entre disciplines que va enriquir la comprensió del medi marí des d’una perspectiva emocional i sensorial.
Aquest any, a més, totes les activitats de la jornada de dissabte van ser plenament inclusives, amb servei d’interpretació en llengua de signes catalana (LSC) en col·laboració amb Binomils. Aquesta aposta respon a la voluntat de l’ICM d’avançar cap a unes portes obertes que siguin accessibles a totes les persones, i que reflecteixin la diversitat de la societat a la qual la institució vol arribar.