A l’ “A Fons” d’aquest mes parlem del Servei d’Anàlisi de Nutrients de l’ICM-CSIC, les persones que el porten i el seu paper en el monitoratge de l’estat de l’oceà.

A l'Institut de Ciències del Mar (ICM-CSIC), la recerca per entendre i protegir els ecosistemes marins passa pel Servei d'Anàlisi de Nutrients, un recurs d'avantguarda que dona suport a institucions, empreses i centres de recerca per analitzar els nutrients essencials presents a l'aigua. Aquest servei, liderat per l'equip del Laboratori de Química de l’ICM, permet conèixer la concentració de compostos com el nitrat, el nitrit, l’amoni, el fosfat i el silicat, així com el carboni orgànic dissolt i altres indicadors clau de l’estat de l’oceà.
Nutrients: els fonaments de la vida aquàtica
Els nutrients són fonamentals per al fitoplàncton i les microalgues, els quals constitueixen la base de les xarxes tròfiques marines. “Els organismes fotosintètics capturen carboni, produeixen oxigen i generen glucosa, donant inici al cicle vital”, explica Elisa Berdalet, directora del Servei d'Anàlisi de Nutrients i investigadora de l’ICM-CSIC. Aquest procés, imprescindible per a la vida marina, també és un reflex de la qualitat ambiental de l’aigua.
Berdalet destaca que “els nutrients no només són essencials per a la vida marina, sinó que “també ens permeten entendre la dinàmica de circulació oceànica, la interacció entre la terra i el mar, i els impactes derivats de l'activitat humana, com els fertilitzants”.
Especialistes en l’anàlisi d’aigua de mar
El Laboratori de Química de l'ICM és un dels pocs que es dedica a l'anàlisi d'aigua de mar, una tasca més complexa que l'estudi d'aigua dolça. “La concentració d'analits a l'aigua marina és milers de vegades més baixa, fet que requereix instrumental altament sensible i protocols molt rigorosos”, explica Maravillas Abad, responsable tècnica del servei. A més, l'alt contingut en sals implica desafiaments addicionals per protegir els equips d’anàlisi.
Tot i que majoritàriament analitzen mostres de la costa mediterrània, l’equip treballa amb mostres d’arreu del món: des d’aigües prístines de l’Antàrtida fins a rius europeus com el Roine. “En un cas recent, vam analitzar centenars de mostres en temps rècord per a una universitat francesa”, comenta Abad.
Aplicacions pràctiques: de la ciència a la gestió ambiental
El servei col·labora amb institucions públiques, empreses ambientals i indústries com piscifactories o dessalinitzadores. Per exemple, les anàlisis de carboni orgànic van ser clau per optimitzar la planta dessalinitzadora del Prat, garantint el compliment de les normatives europees. També participen en informes d’impacte ambiental associats a instal·lacions petrolíferes, aqüicultura o depuradores.
Una altra de les seves contribucions crucials és el seguiment de la contaminació a la costa i la identificació d’impactes derivats de l’activitat humana o processos naturals. Malgrat tot, l’equip realitza les proves “a cegues”, mantenint la neutralitat per garantir la màxima fiabilitat dels resultats.
Cap a un estàndard global d’anàlisi
L’ICM participa activament en iniciatives internacionals per harmonitzar protocols d’anàlisi. Recentment, van formar part d’una campanya global liderada per l’agència australiana CSIRO, on 14 laboratoris van comparar metodologies analitzant mostres fresques directament a bord de vaixells oceanogràfics. “Un estàndard internacional és essencial per assegurar que els resultats siguin comparables arreu del món, especialment en estudis sobre el canvi climàtic i la protecció de l'oceà”, destaca Berdalet.
El passat mes de setembre es van reunir a França per debatre els resultats d’aquesta campanya i avançar cap a una estandardització definitiva. Una col·laboració global que reforça la posició de l’ICM-CSIC com un actor clau en la ciència marina internacional i en la lluita per preservar els ecosistemes oceànics.